WAŻNE: Strona wykorzystuje pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Cookies”.

„Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy” – inauguracja programu
„Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy” – inauguracja programu

230 służbowych rowerów elektrycznych – dla wszystkich urzędów miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz – oczywiście – dla Urzędu Metropolitalnego.  Dziś na Stadionie Śląskim zainaugurowano program „Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy”. – To kolejny krok na drodze do realizacji koncepcji „Roweru metropolitalnego” – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower „oficjalnym” środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamy także przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. straży miejskiej – dodaje przewodniczący GZM.

Zakup 230 rowerów elektrycznych, z przeznaczeniem dla pracowników urzędów miast i gmin, w tym dla Urzędu Metropolitalnego, jest wynikiem konsekwentnego działania GZM, zmierzającego do realizacji koncepcji „Roweru metropolitalnego”, która zakłada uczynienie z roweru równorzędnego środka transportu w całym systemie metropolitalnej mobilności.

– Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet – w pewnych sytuacjach – mający przewagę nad innymi środkami komunikacji – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM. Zaczynamy od siebie i chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin. Badania pokazują, że do pokonywania dystansu do 5 kilometrów, od drzwi do drzwi, nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. My chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort – dodaje Karolina Wadowska.

Każdy urząd miasta i gminy otrzyma po trzy rowery. – Mamy także nadzieję, że metropolitalni urzędnicy na rowerach – oprócz tego, że szybciej załatwią służbowe sprawy – to łatwiej dostrzegą problemy rowerzystów w miastach Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM. – Planujemy także przekazanie jednośladów policji oraz straży miejskiej. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestii formalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania – dodaje przewodniczący Kazimierz Karolczak.

Program „Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy”, zainicjowany przez GZM, ma szanse realnie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych mieszkańców Metropolii. Rower ma szanse stać się środkiem transportu pierwszego wyboru w drodze do pracy, do szkoły, ale także do kina, czy restauracji.

Metropolitalne myślenie o rowerach nie kończy się jednak na ich zakupie dla urzędników. Na Stadionie Śląskim zaprezentowano dziś także, szeroko konsultowany społecznie, „Wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych”. – Połączenie wszystkich gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zintegrowanym systemem tras rowerowych, zbudowanie tych tras zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, koordynacja inwestycji infrastrukturalnych poszczególnych gmin – to gigantyczne zadanie z uwagi na skalę, obszar i koszty realizacji – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Metropolii GZM. – Jesteśmy na początku tej drogi.

„Wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych” przedstawia proponowany przebieg tras rowerowych, wyznaczonych tak, aby spięły całą Metropolię, tworząc spójną całość, ale także wpisały się w projekty ponadregionalne. Wymaga to ścisłej współpracy, koordynacji i ogromnych nakładów finansowych. Przypomnijmy, że wybudowanie jednego kilometra  drogi rowerowej, według nowoczesnych standardów, kosztuje ok. miliona złotych. – Aby podołać takim finansowym wyzwaniom musimy działać wspólnie z gminami – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Metropolii GZM. – Liczymy na to, że uda się namówić gminy do przeznaczenia środków z przyszłorocznego Funduszu Solidarności właśnie na ten cel, na budowę fragmentów dróg rowerowych, które będą łączyły trasy już istniejące w poszczególnych gminach – dodaje Karolina Wadowska.

Przebieg dróg rowerowych, zapewniający ciągłość i bezpieczeństwo przejazdów pomiędzy gminami i miastami Metropolii, to kolejne z założeń koncepcji „Roweru metropolitalnego”. Zawiera się w niej także ujednolicenie wytycznych dla gmin w zakresie budowy infrastruktury rowerowej. A ostatnim jej etapem będzie stworzenie metropolitalnego systemu wypożyczalni rowerów.

Zwieńczeniem spotkania na Stadionie Śląskim był Wielki Wyścig Samorządowców. Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i oficerowie rowerowi metropolitalnych gmin wsiedli na rowery elektryczne i wystartowali w symbolicznym wyścigu – nie o puchary i medale, choć te także były – ale o nowoczesny i ekologiczny transport metropolitalny, którego integralną częścią jest rower. W samorządowej rywalizacji zwyciężył Rafał Piech, prezydent Siemianowic Śląskich, drugie miejsce zajął Stanisław Korman, zastępca prezydenta Świętochłowic, trzecie miejsce na podium przypadło Pawłowi Kłykowi, przedstawicielowi gminy Bojszowy.

 

P1040468 Metropolia przyjazna rowerom P1040478 Metropolia przyjazna rowerom P1040482 Metropolia przyjazna rowerom P1040502 Metropolia przyjazna rowerom P1040537 Metropolia przyjazna rowerom P1040540 Metropolia przyjazna rowerom P1040545 Metropolia przyjazna rowerom P1040552 Metropolia przyjazna rowerom